Je zegt tegen jezelf dat je eigenlijk niets te klagen hebt. Je leven loopt. Je werk, je relatie, je dagelijkse bezigheden, het gaat allemaal door zoals het hoort. Van buiten gezien lijkt er weinig mis.
En toch is er soms dat gevoel van leegte. Niet per se verdriet. Niet echt ongelukkig. Maar ook niet echt vervuld. En misschien maakt dat het juist zo verwarrend. Want hoe kun je je zo voelen, terwijl er eigenlijk niets mis lijkt te zijn?
Soms komt er zelfs nog een ander gevoel bij kijken: ondankbaarheid. Alsof je je niet zo zou mógen voelen, omdat je toch alles hebt. Dus je gaat weer door. Je doet wat je altijd doet. Maar dat knagende gevoel blijft.
Leegte ontstaat vaak langzaam
Dat gevoel van leegte ontstaat zelden van de ene op de andere dag. Veel mensen die dit herkennen, zijn mensen die gewend zijn om door te gaan. Om verantwoordelijkheid te nemen. Om te doen wat nodig is.
Misschien heb je een periode gehad waarin er veel van je werd gevraagd. Werk, gezin, zorgen voor anderen. In zulke fases ga je vaak op kracht draaien. Je doet wat er moet gebeuren. En ergens onderweg raak je een stukje contact met jezelf kwijt. Niet ineens, maar langzaam.
Soms zit er iets onder dat nog niet gezien is
Wanneer dat gevoel van leegte blijft terugkomen, is er vaak meer aan de hand dan alleen vermoeidheid of drukte. Leegte is zelden zomaar leegte. Vaak zit er iets onder wat nog geen aandacht heeft gekregen. Verdriet dat nooit echt ruimte kreeg. Teleurstelling. Een oude ervaring die nog ergens in je systeem zit. Je hoofd kan dat soms niet goed plaatsen, maar je lichaam en je onderbewuste onthouden meer dan je denkt.
In mijn praktijk werk ik onder andere met NEI (Neuro Emotionele Integratie) om dat soort onderliggende lagen te onderzoeken. Met behulp van een biotensor kijken we welke onverwerkte emoties nog invloed hebben op hoe je je nu voelt.
Soms blijkt dat een gebeurtenis van jaren geleden nog steeds spanning in het systeem vasthoudt. Wanneer die emotionele lading wordt losgelaten, ervaren mensen vaak meer ruimte en verbinding met zichzelf.
Wat je over jezelf bent gaan geloven
Naast ervaringen kunnen ook overtuigingen een grote invloed hebben. Overtuigingen zoals:
- ik doe er niet toe
- ik moet sterk zijn
- ik mag anderen niet teleurstellen
Als je onbewust met zo’n overtuiging leeft, kan het gebeuren dat je jezelf steeds op de tweede plaats zet. Je zorgt voor anderen, past je aan en probeert het iedereen naar de zin te maken.
Van buiten lijkt het misschien alsof alles goed gaat. Maar van binnen kan het voelen alsof er weinig ruimte is voor wat jij zelf nodig hebt. En op de lange termijn kan dat zich uiten in een gevoel van leegte.
Drie concrete dingen die je kunt doen als je leegte ervaart
Je hoeft niet meteen grote veranderingen te maken. Begin klein.
- Plan bewust een moment zonder doel
Veel mensen die leegte ervaren, leven vooral functioneel: werk, afspraken, verplichtingen. Plan daarom eens bewust een moment waarin niets hoeft. Wandelen zonder podcast, een kop thee drinken zonder telefoon, of gewoon tien minuten zitten en kijken wat er in je opkomt. - Breng je energiegevers en energievreters in kaart
Pak een vel papier en maak twee kolommen. In de ene schrijf je dingen die je energie geven, in de andere dingen die energie kosten. Wees eerlijk, ook als het om dingen gaat waarvan je vindt dat je ze eigenlijk leuk zou móeten vinden. - Stel jezelf één eerlijke vraag
Vraag jezelf eens: waar maak ik ruimte voor anderen, maar niet voor mezelf? Het kan gaan om tijd, aandacht, keuzes of behoeften. Alleen al het herkennen van dat patroon kan een eerste stap zijn om weer meer ruimte voor jezelf te creëren.
Leegte betekent niet altijd dat er iets ontbreekt in je leven. Soms betekent het dat er iets in jou gezien wil worden. In mijn praktijk kijk ik samen met mensen naar wat er onder dit soort gevoelens ligt en waar ze zijn ontstaan. Door de oorsprong te begrijpen, ontstaat er vaak weer beweging en verbinding.
Meer over mijn werkwijze lees je via mijn aanbod.


